Mit løbeår 2017 bød på ca. 700 kilometer på landevejene med mange gode løbeoplevelser. Jeg har formået at udvikle mig som løber, finde en stor motivation i løb og være vedholdende med min træning.

Årsskiftet byder traditionen tro på mange nytårsforsæt, hvor folk sætter sig mere eller mindre realistiske mål. Hvis et af dine ønsker er at begynde at løbe eller blive en bedre løber, så har jeg fem gode løberåd som har virket for mig i 2017.

1. Find den rette motivation

I mine øjne er den altoverskyggende grund til at mange hurtig taber lysten til at løbe, er at det kommer af en ydre motivation, og ikke en indre motivation.

Set i lyset af at den søde juletid måske har sat sig ekstra meget på sidebenene, falder nogen i fælden med en “quick-fix” slankekur fra et ugeblad. Andre tænker de må begynde at dyrke motion for at tabe sig, og der er løb så dejlig let at starte på. Det kræver ikke meget udstyr før man er i gang. Det er dejlig ligetil.

Det kan dog få en brat afslutning for dem som ikke er motiveret af at løbe; men kun af at tabe sig. Så beror det på en ydre motivation, og mange taber lysten til at løbe inden de rigtig er kommet i gang. Kiloene nødvendig ikke rasler af efter de første par løbeture. Hvis man ikke er vant til at løbe, kan man nødvendigvis heller ikke løbe ret langt og det gør måske også ondt i benene bagefter. Hvem gider det?

Løb er en rigtig fin motionsform hvis man gerne vil tabe sig; men lad det i sig selv ikke være motivationen. Min motivation er at jeg elsker friheden, roen ved en løbetur og så vil jeg gerne blive en bedre og hurtigere løber. Derfor løbet jeg. Find din indre motivation, hvad enten det er at få nogle gode oplevelser, løbe 5 kilometer, gennemføre et bestemt løb, etc.

Og ja, så hjælper mit løb mig også med at holde min vægt hvor den skal være.

2. Lav en plan

Hvis man efter den første løbetur,  hvor man måske ikke løb ret langt og det gjorde ondt i benene – finder ud af at de faktisk var ret fedt eller bare OK – så gælder det om at holde fast, og finde en struktur i løbet. Ligesom der findes utallige af slankekure på nettet, så findes der også masser af løbeprogrammer. Bare søg på “løbeprogram” og du har utallige at vælge imellem.

Motionslob.dk beskriver den strukturerede træning meget godt: “For at opnår fremgang og forbedringer i dit løb kan det være nødvendigt at strukturere træningen. Struktureret træning betyder træning efter et fast løbeprogram, f.eks. en bestemt type løb en bestemt dag om ugen, et bestemt antal træningsdage om ugen eller en bestemt distance hver træningsdag. Det er vigtigt, at strukturen tager højde for den løbende forbedring af konditionen, samtidig med at strukturen skal mindske risikoen for skader.”

Find et program der passer til dit temperament og tid, og vær realistisk omkring hvad du kan og vil opnå. Sæt heller et realistisk mål i starten, og byg på sidenhen.

3. Byg langsomt op

Man kan hurtig blive grebet af “stemningen” når man kommer i gang med at løbe struktureret, specielt da det tager tid at opbygge en god form.

Hvis man er helt nybegynder og har et mål om at løbe 10 kilometer, så vil de første mange uger typisk bestå af få minutters løb (5-10 minutter) med “gå pauser” ind imellem. Det kan godt udfordre ens tålmodighed, specielt hvis man syntes at man har “luft” til mere. Det er vigtigt at huske på at ikke kun er konditionen der skal bygges op, det er også leddene – ankel, knæ, hofte, etc. – der skal styrkes til den hårde belastning som løb er.

Derfor byg langsomt op, følg det program du har valgt, og sandsynligheden for at du ender med en belastningsskade er langt mindre. Mange vælger også at supplere løbetræningen med styrketræning eller kardio, og det er absolut også anbefalingsværdigt.

4. Sæt realistiske mål

I 2017 var mit hovedmål at gennemføre mit første halvmaraton, hvilket jeg også gjorde den 1. oktober. Derfor var min træning fra tidlig forår til løbstidspunktet tilrettelagt efter at jeg skulle træne til distancen. Det er mange måneder på landevejene med det ene formål i sigte. Mange ser halvmaraton distancen som et mål man skal opnå som løber – jeg er ikke selv bedre. For at man ikke går død i træningen op til, så er det vigtig at sætte sig nogle realistiske delmål. Jeg deltog både i 5 og 10 km motionsløb i løbet af året, og det var mine delmål på vej til mit første halvmaraton. Det ville ikke fungere for mig, hvis det eneste jeg havde i hovedet var det ene ultimative løb.

Langsigtede mål er godt at have, og det er fedt at se frem til og træne til et langsigtet mål; men husk at have nogle realistiske delmål med på vejen. Hvis du er helt ny inden for løb, så er det at løbe 5 eller 10 kilometer i sig selv et mål man skal huske at se frem til og værdsætte når man når dertil.

5. Undgå skader

Mit løbeår 2017 har også budt på skader. Jeg har både bøvlet med et løbeknæ, betændte akillessene og skinnebensbetændelse. Også selvom jeg har gjort meget for at være bevist om min træningsmængde.

Jeg har frem til mit første halvmaraton trænet efter Hechmann Running metoden, som giver masser af kilometer på landevejene, men mange af dem i et langsomt tempo. Jeg har dyrket styrketræning ved siden af, hvor jeg har haft fokus på core-, knæ- og bentræning. Jeg har også suppleret mit landevejsløb med trailløb. Alligevel udgik jeg ikke skader. Derfor er mit allervigtigste råd at lytte til din krop. Den lyver aldrig.

Hvis du under eller efter din træning begynder at få vedvarende smerter som ikke fortager sig under hvile, som er det oftest et tegn på at noget er galt. Enten at træner du forkert eller træner for meget. For at komme over mine skader har jeg søgt professionel hjælp, både hos behandlere for både at få den rette behandling; men også hos løbetrænere for at få tilrettelagt min træning efter de skavanker jeg har. Derfor har jeg løbende været nødt til at justere mine løbeprogrammer efter mine skader. Min erfaring har lært mig at lytte til kroppen, inden skaderne udvikler sig til noget langvarende eller kronisk.

Ud på landevejene og i gang 

Jeg håber du kan bruge min fem råd til noget, så du – ligesom mig og tusindvis andre – kan finde glæden ved løb, og få mange gode løbeoplevelser med på vejen.

Jeg glæder mig til løbeåret 2018, som forhåbentlig kommer til at byde på mange gode og nye oplevelser. Jeg har sat mine mål, og glæder mig til at træne henimod dem.

Ha’ et rigtig godt nytår, og vi ses derude.

Hvis du vil have opdateringen om nye indlæg, så følg min Facebook side eller følg mig på Instagram.


0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.