Vi kender det nok alle. Nogle dage er ens motivation der bare ikke, og overspringshandlinger bliver ens bedste ven. Hvis man har haft en lang dag på arbejde, regnen vælter ned, eller har en helt andet (gyldig) grund til at lave overspringshandlinger, så er det ikke nødvendigvis lysten der driver en i løbetøjet, og man begiver sig ud på et langt løbepas. Sådanne dage har jeg også.

Jeg faldt en dag over et citat på nettet, som beskriver min motivationsfaktor meget godt: “Jeg løber – nogle dage er det en nydelse, andre dage pligtskyldig – fordi jeg ved, at hvert eneste træningspas gør mig til en lille smule bedre løber. Og den tanke gør mig altid glad!” 

(Mener citatet var på engelsk, så jeg har tilladt mig at oversætte det).

Det beskriver meget godt essensen af min motivation, som også gør at jeg kommer afsted på de dage hvor jeg med lethed kunne finde en overspringshandling.

“Jamen, bliver dine løbepas så ikke bare en sur pligt?”

Det korte svar er nej. Uden at lyde hellig, så er det meget sjældent at min motivation til at komme afsted mangler, for jeg har sat mig et mål – et mål om være skadesfri og gennemføre mit første halvmaraton i efteråret (i en endnu ikke fastlagt tid). Hvor banalt det end lyder, så ved jeg – som citatet siger – at jeg bliver en bedre løber når jeg får løbet. Det er svært at argumentere for at man ikke bliver bedre til noget, når man øver sig 🙂 Følelsen af at blive bedre til noget, er i sig selv også motiverende for mig.

I weekenden deltog jeg i Hammelevløbet – en 10,3 km tur med ca. 140 højdemeter rundt i skovene omkring Hammelev. Jeg gennemførte med en gennemsnitspace på 5:39, hvilket jeg var godt tilfreds med. Jeg var både tilfreds med tiden og min disponering af løbet (er vant til ret flade strækninger).

Jeg kan tydelig mærke at min træning den seneste måned har gjort mig til en bedre løber – det gælder både løbetræningen; men absolut også styrketræningen. Jeg kan mærke at jo mere jeg øver mig, jo bedre bliver jeg. For mig er det lig med motivation.

Træning må aldrig blive en sur pligt. Hvis det er ydre faktorer der motiverer dig, så holder det ikke i længden. Din motivation skal komme inde fra, så løb fordi du kan lide det. Der kan være andre faktorer der er medvirkende til at du løber, f.eks. at du gerne vil tabe dig, hvilket helt sikkert hjælper på motivationen; men løb fordi du kan lide den friske luft, at komme ud når solen skinner eller træthed i kroppen bagefter – og så fordi du bliver bedre til det jo mere du øver dig. Har hørt flere sige at de hader at løbe. Dertil er mit korte svar: Så la’ vær’. Find noget andet der motivere dig.

Tre tips til at holde din motivation høj

  1. Sæt dig et mål – og lav små delmål. Et mål kan være mange forskellige ting, det behøver ikke at være at gennemføre et halvmaraton. Det kan være at kunne løbe 3 km uden at holde pause eller at komme afsted 2 gange om ugen. Det vigtigste er bare at lave realistiske mål, så du får de små succesoplevelser. Så hvis målet er at løbe 3 km uden pause, så sigt efter det, og lav et nyt mål når det er nået. Lad være med kun at lave store – måske urealistiske – mål fra starten, så taber du motivationen. Få de små og store succesoplevelser med i bagagen.
  2. Planlæg dine løbedage. Hvis du ligesom mig har et arbejde og en familie der skal tages hensyn til, hjælper det rigtig meget at planlægge ugens løbedage. For mig dur det sjældent at komme hjem fra arbejde, og spontant finde ud af at jeg skal ud og løbe – specielt når løbeturen tager en time eller mere. Det skal planlægges, både for min og familiens skyld. Hver weekend planlægger jeg mine løbeture for den kommende uge, så det passer med arbejdet, familien og de andre aktiviteter ugen byder på. Det giver en struktur som hele familien har gavn af.
  3. Mange kan forholde sig til følelsen af at få noget nyt – hvad enten er en ny bil eller et par nye bukser. Lad mig afsløre at det samme gælder for løbetøj 🙂 Følelsen af at have noget løbetøj på som sidder godt, passer til vejret og årstiden og samtidig ser godt ud, skal man ikke undervurdere. Min kære hustru siger at jeg har ALT for meget løbetøj – og hun har givetvis ret; men jeg syntes det er fedt at have noget lækkert løbetøj på, og jeg er vild med Newline. Og det behøver ikke koste en million. Ofte bliver sidste års model sat ned, og jeg vil hellere løbe i kvalitetstøj, som er fra sidste år, end billigt no-name løbetøj. Sidst, men ikke mindst så er et par gode løbesko er selvfølgelig også vigtig.

Ekstra tips

Derudover hjælper det også på motivationen ikke at løbe den samme rute hver gang, sørg for at skift dine ruter (kig på Plotaroute som kan foreslå ruter for dig). En anden motivationsfaktor er at løbe sammen med andre, hvis løbeturen også gerne må have et socialt aspekt. Musik eller en god podcast – måske en løbepodcast – i ørene kan også være en god ide. Alt det virker også for mig.

Så sæt dig nogle mål, lav en plan og få dig noget lækkert løbetøj – så er du godt på vej. Derudover træner jeg strukturet, som du kan læse om i dette blogindlæg. Rigtig god løbetur.

Har du nogle helt andre motivationsfaktorer? Smid gerne en kommentar.

Hvis du vil have opdateringen om nye indlæg, så følg min Facebook side eller følg mig på Instagram.

Kategorier: Vejen mod de 21 km

0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.