Det er tid til at se tilbage.

Før vi går ind i året 2017, så er det tid til at kigge lidt tilbage på løbeåret 2016 – året hvor jeg gik fra at løbe en gang imellem, til et meget mere strukturet og planlagt løbetræning, med fokus på at forbedre min udholdenhed og styrke.

I foråret engagerede jeg mig med en online løbe træner igennem Loebeshop Training. Min træner (Milos) hjalp sammensatte en strukturet løbeprogram, som gav mig den rette motivation og hjalp mig med at forbedre min udholdenhed. Igennem en periode på tre måneder gik jeg fra at løbe omkring 3K til 10K med samme hastighed. En kæmpe sejr for mig.

I det lange løb – som man siger 🙂 – så var ulempen at jeg fik hvad jeg betalte for, og eftersom jeg ikke betalte meget for min online løbetræner, så blev det en udfordring da jeg blev skadet. Jeg startede med at have problemer med mit ene knæ og mine akillesener, og Milos justerede min træning. Dog manglede jeg den personlige kontakt ift. at komme helt ind til hovedårsagen til mine skavanker. Igennem mit arbejde har jeg mulighed for at få gratis fysioterapi, og efter et par måneder med løb ved lav hastighed og mindre distance, blev jeg sammen med min fysioterapeut enig om at en løbepause på 6-8 uger var det rigtige at gøre.

Pausetid

Alle jer der er skadet – eller har været skadet – ved hvad en løbepause gør ved jer. Ikke kun fysisk, men også mentalt. Det er ret deprimerende ikke at kunne gøre det man allerhelst vil, nemlig løbe 🙁

Efter 6 uger med løbepause begyndte jeg at løbe igen – rigtig langsom, baseret på et program som kombinerede løb og gang. Jeg var helt sikker ivrig efter at komme tilbage til den styrke jeg havde i foråret, og for første gang i mange, mange år troede jeg det var muligt at gennemføre et halvmaraton. Jeg var motiveret som aldrig før.

Derfor engagerede jeg mig med en ny løbetræner i november 2016 – en personlig løbetræner. Efter kun en måned sammen med ham, så har det givet mig den individualitet og personlighed jeg savnede ved min online træner. Jeg er ganske sikker på at vores samarbejde vil bære frugt i 2017, og hjælpe mig med at gennemføre mit mål om at fuldføre et halvmaraton i juni eller juli i 2017.

Desværre har jeg stadig problemer med mit venstre knæ, og derfor er mit (og min træners) hovedfokus at komme helt af med skaden, før vi starter med at fokusere på mit løb igen.

Når jeg kigger tilbage på 2016, så har det været et år hvor mit løb blev meget mere strukturet, og det mest positive har været at jeg virkelig er begyndt at holde af at løbe. Løb er ikke en sur pligt, det er ikke noget jeg gør for at tabe mig eller blive mindre stresset. Jeg gør det fordi jeg elsker at løbe. Der er selvfølgelig dage hvor motivationen ikke er i top, når vinden pisker og regnen pisker ind i hovedet; men jeg ved at hver gang jeg løber en tur, så gør det mig til en bedre løb, og derfor kan en regnvejrsdag ikke stoppe mig.

Glædelig 2017 løbeår. Jeg afslutter mit løbeår med et 5 kilometer nytårsløb, og går ind i 2017 fuld at motivation.

Godt nytår.

NB. Forresten så kom julemanden forbi med lidt nyt løbeudstyr: En Newline løbetrøje, løbeundertøj og en Orbiloc running lamp. Sidst men ikke mindst, så gav jeg mig selv en ekstra julegave – et GoPro Hero5 Black 🙂 2017 bliver et godt år.

Hvordan var dit løbeår? Smid mig gerne en kommentar.

Kategorier: Diverse

0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.